PRESSEMEDDELELSE: Ny formand

18-06-2018

Niels Christian Barkholt er ny formand for de danske kvindekrisecentre. Med Niels Christian Barkholt som formand får LOKK en visionær person, som har et stort engagement i arbejdet med de voldsudsatte kvinder og børns liv.

LOKK, Landsorganisation af Kvindekrisecentre, har i dag, mandag 18. juni 2018, valgt ny formand.

Valget faldt på Niels Christian Barkholt, som er uddannet socialrådgiver og sociolog, næstformand i Dansk Socialrådgiverforening, bestyrelsesmedlem i bl.a. Socialarbejdernes Internationale Sammenslutning i Europa og Socialt Udviklingscenter.

Med Niels Christian Barkholt får LOKK en visionær person, som har et stort engagement i de voldsudsatte kvinder og børns liv. Formanden kommer med konkrete bud til, hvordan LOKK kan styrke sin rolle og nytænke indsatsen. Hans vision og mission er, at der skal ske en kovending på området, således at investeringen i den professionelle indsats, der udføres på kvindekrisecentrene øges. Der er brug for en finansiering, der garanterer flere behandlingstilbud. Især er det vigtigt, at enhver kvinde, som kommer på kvindekrisecenter, får mulighed for et samtaleforløb med en psykolog.

Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre skal styrkes og nytænkes, så der er en klar ansvarsfordeling og fokus på effekt.

Niels Christian Barkholt mener ligeledes, at mændenes rolle er afgørende, både når det drejer sig om at forebygge og stoppe den vold, som 38.000 kvinder anslås at blive udsat for årligt.

Den øvrige bestyrelse af LOKK består fra dags dato af:

Bushra Hanif, krisecentermedarbejder, Dansk Kvindesamfunds Krisecenter KBH

Curt Sørensen, eksternt bestyrelsesmedlem, bl.a. tidligere borgmester i Svendborg

Gitte Messerschmidt, eksternt bestyrelsesmedlem, frivillig

Ingrid Funch Jørgensen, leder af Kvindekrisecenter Bornholm