Sønderborg Krisecenter er nu blevet selvejende uden driftsaftale - læs om deres overvejelser i den proces

Sønderborg Krisecenter, der er medlem af LOKK, indgik i 2007 en driftsaftale med Sønderborg Kommune, som krisecentret fra og med d. 1. april 2025 har opsagt. Nu er Sønderborg Krisecenter officielt selvejende uden driftsaftale. LOKK har talt med Maybritt Kay Hinrichsen, der er krisecenterleder for Sønderborg Krisecenter, for at blive klogere på, hvilke muligheder og fordele krisecentret har fået ved at opsige driftsaftalen og overgå til selvejende krisecenter, og hvilken betydning det har for både beboere og personale på krisecentret. 

 

Hvilken betydning har den tidligere driftsaftale med kommunen haft for jeres hverdag på krisecentret og driften i det hele taget? 

Vores driftsaftale har været bygget op på den måde, at vi fik et beløb af Sønderborg Kommune, som lavede en vurdering af gennemsnitsbelægningen. Hvis der var mindre belægning, var det en fordel for os, mens det med en større belægning var en fordel for kommunen. Med driftsaftalen skulle vi spørge kommunen om lov til udvidelse af og nye tiltag til krisecentret, eksempelvis med opførelsen af et nyt værelse. Kommunen bestemte desuden døgntaktsten, som kunne variere meget. 

Foto: Sønderborg Krisecenter

Foto: Sønderborg Krisecenter

Hvordan påvirker det jeres økonomi at være fri af driftsaftalen? 

Uden driftsaftalen styrer vi nu selv vores økonomi. Vi har fået faste udgifter, som vi ikke tidligere har haft, f.eks. elvarme, vand, husleje, lønninger etc. Det er blevet dyrere at bruge Sønderborg Krisecenter, men fordi vi selv har indflydelse på taksten, kommer vi ikke til at se udsving i den, som vi gjorde med driftsaftalen. Med det større forbrug er der naturligvis fulgt en højere takst, og vi har desuden åbnet et sjette værelse. Vi regner med en stigning på mellem 500 og 600 kroner i døgnet. Uden driftsaftalen har vi ikke længere et sikkerhedsnet, men med en overheadpris kan vi opbygge en buffer til de måneder, hvor vi ikke har ret høj belægning, så eksempelvis lønningerne fortsat kan blive betalt. Vi forventer en bedre økonomi af at være selvejende uden driftsaftale. 

 

Hvorfor har I ønsket at opsige driftsaftalen med kommunen?

Vi har haft et fint samarbejde med Sønderborg Kommune, men problemet har været, at vi havde en meget højere belægning end det, driftstilskuddet gav os. Økonomien blev strammere og strammere, og vi gik netop ud af driftsaftalen, fordi der er ting, vi fremadrettet gerne ville have råd til. De sidste tre år har vi regnet på, hvordan det ville se ud, hvis krisecentret blev selvejende uden driftsaftale. Her opdagede vi, at vi næsten ville have en million kroner mere til rådighed til at drive krisecenter for. For os handlede det jo om, at vi gerne ville have pengene til beboerne, så vi kunne give et endnu bedre fagligt tilbud. Nu kan vi gå lidt hurtigere fra idé til beslutning. 

 

Hvad så I frem til ved at blive selvejende uden driftsaftale? 

Vi glædede os til ikke at skulle afvise så mange kvinder. Gennemsnitligt har vi de sidste tre år måttet afvise 50 kvinder årligt. Som selvejende uden driftsaftale har vi mulighed for at hjælpe flere kvinder, samtidig med at vi opnår en mere fleksibel økonomi. Det vil give os råd til vikarer ved sygdom samt mulighed for hyppigere rengøring af vores store hus. Lige nu arbejder vi også uden overenskomst, og vi ser frem til at kunne få ansættelsesforhold på lige fod med andre offentlige og private ansatte. Det bliver også en lettelse, at der heller ikke er så langt fra tanke til handling, da det er mere tidskrævende at være flere parter involverede. 

 

Får I flere administrative opgaver ved at være selvejende uden driftsaftale? 

Det giver ikke den store forskel. Ved at være et selvejende krisecenter uden driftsaftale både frafalder og tilføjes opgaver. Vi skal ikke længere holde budgetmøder med kommunen eller lave beboerstatistikker og døgnbelægning, som også skal sendes til dem. Nu udarbejdes det kun til os selv. Hvis en kvinde skal opholde sig på krisecentret i seks måneder, skal vi selvfølgelig sende seks regninger af sted til den kommune, hun kommer fra. Det skulle vi ikke før, men nu er vi selv nødt til at have den månedlige indtægt. I den driftsaftale, vi havde med Sønderborg Kommune, fik vi ingen kommunal hjælp i form af IT- eller økonomisystemer. Vi var derfor vant til at løse disse opgaver selv. 

Foto: Sønderborg Krisecenter

Foto: Sønderborg Krisecenter

Har I fået ekstern hjælp til den økonomiske afdækning? 

En ekstern revisor har gennemgået de tal, vi har udarbejdet. Vi har også sparret med Det Sociale Tilsyns økonomikonsulent for at få et par ekstra øjne på økonomien. 

 

Hvordan foregik driftsopsigelsen med kommunen? 

Vi havde i halvandet år i samarbejde med kommunens embedsfolk forsøgt at lave en rapport, som skulle afdække, hvorfor vi mente, at driftstilskuddet var for lavt. På forhånd havde vi besluttet os for, at hvis ikke samarbejdet førte til et forbedret driftstilskud, ville vi arbejde på at blive selvejende uden driftsaftale. Kommunen accepterede vores valg, men ville gerne have fortsat samarbejdet om driftsaftalen. Løsrivelsen skete diplomatisk, og kommunen anerkender fortsat vores beslutning. 

 

Vil I være åbne for at lave en ny driftsaftale med kommunen? 

Vi har et fint forhold til borgmesteren og kommunen generelt, så det kan sagtens være, at vi laver en ny driftsaftale med henblik på et ambulant tilbud, da voldsudsatte kvinder herfra egnen skal helt til Kolding for at få rådgivning. Et professionelt ambulant tilbud kræver flere ressourcer, end hvad et almindeligt driftstilskud eller taksten kan mønstre. 

 

Har I nogle gode råd til andre krisecentre, der overvejer at opsige driftsaftalen med kommunen?  

Det har været en længere proces for os i forhold til dette skift, og der er også mange overvejelser, man skal gøre sig angående at opsige en driftsaftale, både fordele og ulemper. Det har givet os nogle klare fordele, der opvejer ulemperne, men det er klart, at der jo også er nogle ulemper ved at opsige en driftsaftale med kommunen. Mit bedste råd til andre i en lignende situation må være, at man gør sig de overvejelser, og at man sørger for under processen at vedligeholde det gode og tætte samarbejde med kommunen, såfremt man vælger at opsige sin driftsaftale. Man skal huske, at det kan være en meget lang proces i forhold til en eventuel opsigelse af driftsaftalen. Der er også den økonomiske del, hvor man skal sørge for at have “råd” til overgangen. Man går fra at være forudbetalt i driftsaftalen til bagudbetalt som selvejende med cirka seks uger, inden første indtægt lander på kontoen. Det er endnu et opmærksomhedspunkt. 

 

Foto: Sønderborg Krisecenter

Foto: Sønderborg Krisecenter

Andre nyheder